(memória amassada)
Azulejos pintados e moldados manualmente sobre volumes de cimento.
Dimensões Variáveis
Vista da Triennal Beaufort04, Belgica, 2012
Kneaded Memory
Hand painted ceramic tiles moulded on cement volumes.
Variable Dimensions
View of the Trienal Beaufort04, Belgium, 2012
Vista da instalação permanente na Estação de São Bento. Programa de Arte Publica da cidade do Porto, desde 2015
View of the permanent installation - São Bento Train Station, Program Public ART, Porto City, Portugal, from 2015
Na instalação Kneaded Memory, a artista portuguesa Dalila Gonçalves dispõe numa Praça de Blankenbergue, objectos que se assemelham a pedras, a destroços de cimento com formas e tamanhos distintos. Partes das superfícies irregulares e arredondadas foram revestidas com azulejos moldados a essas reentrâncias. É nesta conjugação entre a forma, os azulejos e o cimento que se cruzam histórias da cidade Belga (de onde foram retirados os motivos dos azulejos) e da tradição portuguesa da azulejaria. A região da Flandres é conhecida, entre outras coisas, pela sua faiança e pelo seu azulejo. De resto, foi desta região que no século XVII Portugal importou muitos dos motivos e técnicas de fazer azulejo ainda hoje presentes em muitos edifícios e monumentos Portugueses.
Kneaded Memory é uma reflexão sobre as fronteiras entre o presente e o passado, entre a memória, a recordação e o esquecimento.
Posteriormente, a Câmara Municipal do Porto, no âmbito do projecto de arte pública adquiriu parte da obra, colocando-a em frente à Estação de São Bento onde pode ser vista hoje em dia
In the installation “Kneaded Memory,” that now occupies Blankenbergue Square, the Portuguese visual artist Dalila Gonçalves presents a series of objects that resemble rocks and wreckage-shaped forms with different shapes and sizes. Part of the surfaces of these forms is covered with ceramic tiles (azulejos), which were molded to sit perfectly on the irregular and round surfaces of these forms. . It is through the conjugation of shape, ceramic tiles and cement that the artist sought to cross the local Belgium narrative (the patterns for the tiles came from Blankenbergue) and the Portuguese traditional artisanal relation with the process of making the ceramic tile (azulejo). Flanders is historically recognized for the quality of its ceramics and tile work. Since the XVII century, the region had a tremendous influence in Portuguese ceramic work, from which pattern-design andtechniques were imported, greatly enriching the tile making process that has become a main feature of numerous Portuguese monuments.In Blankenberge there has been an increasing degradation, destruction and exclusion of the decorative element in architectural use. Along with the exclusion of traditional decorative elements, the past century has also seen an increase in the usage of cement and concrete on the façades of most public and private buildings.
‘Kneaded Memory’ looks into this particular relation between past and present, between memory, remembrance and oblivion.
S/título
Sabão Branco e Sabão Azul. Dimensões Variáveis, 2005
Vista da Exposição Blue Screen - Galeria Municipal, Porto.
*Prémio aquisição, Reitoria da Universidade do Porto
Untitled
Blue and white soap. Variable dimensions, 2005
View of the exhibition Blue Screen Municipal Gallery, Porto, 2005
*Prize Porto University
As coisas que nos escapam das mãos podem falar do chão que pisamos
Pó retirado das paredes (2 salas germinadas, uma com azulejos e outra com os azulejos removidos
Tubos de vidro, água e corante alimentar (água mostra o desnível natural das escadas)
Papel químico (imagem tirada a papel químico) e caixa de luz
Dust removed from the walls (2 equal rooms, one with tiles and one without)
Glass tubes, water and food coloring (water shows the natural slope of the stairs)
Carbon paper (image taken from carbon paper) and light box.
Residência|Exposição, Carpe Diem, Lisboa. Residence|Exhibition, Carpe Diem, Lisbon 2014
Conservar/Regenerar
Cinzas de papel, água, sistema de rega
Dimensões variáveis
Vista da Exposição no Centro Cultural Vila Flor, Guimarães
Conserve/Regenerate
Paper ashes, water and irrigation system
Variable dimensions.
View of te exhibition, Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2011
Salário
Instalação no escritório de uma antiga fábrica de Curtumes de Guimarães
Sal e sacos de polipropileno.
Dimensões variáveis
Installation in the office of a former tanning factory in Guimarães
Salt and polypropylene bags.
Variable dimension
Project - IMPORT EXPORT projecto fábrica. Guimarães, 2007
Kneaded Memory
Hand painted ceramic tiles moulded on cement volumes.
Variable Dimensions
View of the Trienal Beaufort04, Belgium, 2012
(memória amassada)
Azulejos pintados e moldados manualmente sobre volumes de cimento.
Dimensões Variáveis
Vista da Triennal Beaufort04, Belgica, 2012
Vista da instalação permanente na Estação de São Bento. Programa de Arte Publica da cidade do Porto, desde 2015
View of the permanent installation - São Bento Train Station, Program Public ART, Porto City, Portugal, from 2015
Na instalação Kneaded Memory, a artista portuguesa Dalila Gonçalves dispõe numa Praça de Blankenbergue, objectos que se assemelham a pedras, a destroços de cimento com formas e tamanhos distintos. Partes das superfícies irregulares e arredondadas foram revestidas com azulejos moldados a essas reentrâncias. É nesta conjugação entre a forma, os azulejos e o cimento que se cruzam histórias da cidade Belga (de onde foram retirados os motivos dos azulejos) e da tradição portuguesa da azulejaria. A região da Flandres é conhecida, entre outras coisas, pela sua faiança e pelo seu azulejo. De resto, foi desta região que no século XVII Portugal importou muitos dos motivos e técnicas de fazer azulejo ainda hoje presentes em muitos edifícios e monumentos Portugueses.
Kneaded Memory é uma reflexão sobre as fronteiras entre o presente e o passado, entre a memória, a recordação e o esquecimento.
Posteriormente, a Câmara Municipal do Porto, no âmbito do projecto de arte pública adquiriu parte da obra, colocando-a em frente à Estação de São Bento onde pode ser vista hoje em dia
In the installation “Kneaded Memory,” that now occupies Blankenbergue Square, the Portuguese visual artist Dalila Gonçalves presents a series of objects that resemble rocks and wreckage-shaped forms with different shapes and sizes. Part of the surfaces of these forms is covered with ceramic tiles (azulejos), which were molded to sit perfectly on the irregular and round surfaces of these forms. . It is through the conjugation of shape, ceramic tiles and cement that the artist sought to cross the local Belgium narrative (the patterns for the tiles came from Blankenbergue) and the Portuguese traditional artisanal relation with the process of making the ceramic tile (azulejo). Flanders is historically recognized for the quality of its ceramics and tile work. Since the XVII century, the region had a tremendous influence in Portuguese ceramic work, from which pattern-design andtechniques were imported, greatly enriching the tile making process that has become a main feature of numerous Portuguese monuments.In Blankenberge there has been an increasing degradation, destruction and exclusion of the decorative element in architectural use. Along with the exclusion of traditional decorative elements, the past century has also seen an increase in the usage of cement and concrete on the façades of most public and private buildings.
‘Kneaded Memory’ looks into this particular relation between past and present, between memory, remembrance and oblivion.
S/título
Sabão Branco e Sabão Azul. Dimensões Variáveis, 2005
Vista da Exposição Blue Screen - Galeria Municipal, Porto.
*Prémio aquisição, Reitoria da Universidade do Porto
Untitled
Blue and white soap. Variable dimensions, 2005
View of the exhibition Blue Screen Municipal Gallery, Porto, 2005
*Prize Porto University
As coisas que nos escapam das mãos podem falar do chão que pisamos
Pó retirado das paredes (2 salas germinadas, uma com azulejos e outra com os azulejos removidos
Tubos de vidro, água e corante alimentar (água mostra o desnível natural das escadas)
Papel químico (imagem tirada a papel químico) e caixa de luz
Dust removed from the walls (2 equal rooms, one with tiles and one without)
Glass tubes, water and food coloring (water shows the natural slope of the stairs)
Carbon paper (image taken from carbon paper) and light box.
Residência|Exposição, Carpe Diem, Lisboa. Residence|Exhibition, Carpe Diem, Lisbon 2014
Conservar/Regenerar
Cinzas de papel, água, sistema de rega
Dimensões variáveis
Vista da Exposição no Centro Cultural Vila Flor, Guimarães
Conserve/Regenerate
Paper ashes, water and irrigation system
Variable dimensions.
View of te exhibition, Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, 2011
Salário
Instalação no escritório de uma antiga fábrica de Curtumes de Guimarães
Sal e sacos de polipropileno.
Dimensões variáveis
Installation in the office of a former tanning factory in Guimarães
Salt and polypropylene bags.
Variable dimension
Project - IMPORT EXPORT projecto fábrica. Guimarães, 2007